Skole-samarbejde

Vi er specialiseret i børneprojekter og skole/familie-koncerter i samarbejde med skoler, kommune, foreningsliv og NS Koncertforening.

“Dejlig velbesøgt koncert – fantastisk koncept med blandede resourcer – begejstret for inddragelse i projektet med skoleklasse 4.D – Skønt repertoire – sand nydelse, som berørte mig rigtig meget -TAK” – Anne Lykke, Ballerup

“Tak for en dejlig koncert. Sikken I fik børnene til at smile. Det var dejligt at se/høre. Også dejligt orkester” – Britta Jensen, Vanløse

Alle eleverne prøver at dirigere et professionelt orkester. Foto: Mads Strømme

En (eller flere) af skolens lærere følger projektet. Det skal ikke nødvendigvis at være en musiklærer. Lærens opgave er først og fremmest at være tilstede under projektforløbet.

Eleverne får besøg af dirigenten og en klassisk sanger et aftalt antal gange. Vi underviser dem i sang, koreografi og alle lærer at dirigere. Før koncerten mødes eleverne med alle orkestermusikerne og bliver præsenteret for instrumenterne. Til slut optræder vi med en storslået koncert sammen.

Det er både muligt med en intern skolekoncert, målrettet de øvrige klasser. Og/eller en åben koncert for f.eks. forældre, familie og søskende. De skoler vi lige nu samarbejder med, har alle valgt at åbne koncerterne op for alle – lærere, familier, elever og lokalsamfundet – til en stor, fælles koncertoplevelse. En skoleleder har udtalt, at samarbejdet på den måde også giver synlighed og styrker skolens image.

Koncert på Kirkebjerg Skole Foto: Mads Strømme

Den tilknyttede lærer er velkommen til at supplere undervisningsforløbet op til koncerten. Der er flere gode emne-muligheder, når eleverne snart skal møde og optræde med et professionelt orkester. Men det er ikke noget krav – projektet kan  sagtens gennemføres med vores undervisningsbesøg og kulminationen i koncerten.

Læs mere om at blive skole-samarbejdspartner her.

Nedenfor uddrag fra elevernes evaluering af et opera-projekt på Nordvangsskolen i Glostrup.

Hvad syntes du om at være med i projektet?

“Det har været sjovt, fordi vi fik lov til at arbejde med professionelle, og vi fik også nogle oplevelser for livet, og dirigenten og instruktøren var så søde.”

“Jeg kunne stå på scenen, uden at jeg blev bange, men det sværeste var, at sidde ude bag scenen og tie stille.”

“Det var sjovt, fordi jeg godt kan lide at synge.”

Hvad har du lært?

“Jeg har lært, hvordan man kan bruge sin stemme på forskellige måder, og jeg har også lært at dirigere med en dirigentstok.”

“At man skal lytte til musikken og høre efter og sidde ret på stolen, når man skal synge.”

“At bruge dirigentstokken og at samarbejde.”

“Jeg har lært, hvordan de professionelle arbejder.”

Hvad overraskede dig mest?

“Det, der overraskede mig mest, det er nok, at operasangerne kan synge så dybt og så højt, og at dirigenten kan få orkesteret til at spille så godt, og at instruktøren var så god til at lave scener.”

“At der kom så mange mennesker, der ville se os, og at vi ikke lavede nogen fejl, da vi skulle optræde for alle de mennesker.”

“Musikken var meget overraskende.”

“At jeg turde stå på en scene og synge opera foran 200 mennesker.”

Hvad tror du, det betyder for klassen, at I har været med i projektet?

“Vi har fået et særligt sammenhold i klassen på grund af operaprojektet.”

“Det er vildt.”

“Jeg tror, at det betyder meget for klassen, at vi har været med til det her.”

“Vi er nok mere stille?”

“Vi har lært så meget og fået et godt sammenhold.”

Læs mere om at blive skole-samarbejdspartner her.

Her er en omtale som Folkebladet bragte i januar 2018.
Klik her: Folkebladet omtale børn og orkester